VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 apr. 2009

21.4 Picnic i Lyon





Hej alla mina vänner!

På en dag, som nästan kändes som en försommardag, så begav vi oss på vår andra tur till Lyon. Som varmast hade vi +22 och då märkte vi att vi hellre ville gå på skuggsidan och även började gå lite långsammare.
Stan ligger drygt 5 mil åt SO, men vägarna är ju lite slingriga om man så säger. Nere i dalen har ju sommaren kommit längre och syrenernas tid börjar vara förbi. Längs joggingturen i veckan kunde jag se de första orkidéerna.
Vårt första mål i Lyon var att besöka den gamla antika teatern, som är den äldsta i Frankrike och som byggdes av Romarna ca 30 f.Kr då ju Lyon var huvudstad i denna del av världen och hette då Lugdunum. Staden grundades för övrigt av Ceasar innan han kastade sina berömda tärningar.
Vi hade som vanligt en enkel lunch i pic-nic-korgen bestående av en croque monsieur och en quiche och två bakelser, som vi alla hittat i ett patisseri på vägen. De kostade 5,80. Inget rövarpris det heller.
För övrigt var vi inte de enda som hade hittat på att ta en lunch uppe bland ruinerna. Vi hade halva staden framför våra fötter så att säga. Lite till vänster hade vi den kännspaka basilikan Notre-Dame de Fouvrière, som vi besökte efter lunchen och där vi även hade utsikt mot Operan (den märkliga runda byggnaden) och stadshuset, som glimmar i guld till vänster hitom operan. Vårt sista mål för dagen var en privat visning i stadshuset, som har utsetts till Frankrikes vackraste. Mer om detta i resebloggen så småningom...
När vi vandrade omkring i ruinerna så kunde jag plötsligt se en svart rödhake, som satt och vilade sig. Så jag kunde zooma in och få några bilder.
Då vi körde ner från berget så ringde en granne, som även nämnde att det hade varit –7 grader hemma på natten. Bra för oss, för då växer ju inte gräset så mycket. Våren verkar lite sen och det betyder att vi kommer att ha syrenblomningen framför oss än en gång i år.

Bild 1. Vår pic-nic med Lyon i bakgrunden.
Bild 2. En svart rödstjärt.
Bild 3. Den större av de två antika teatrarna i Lyon
Bild 4. Utsikten från parken framför basilikan i Fouvrière med bl.a. operan och stadshuset.
Som vanligt går det ju att klicka på bilderna så blir de betydligt större. Sen klickar man

Inga kommentarer:

Andra sidor