VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 apr. 2009

17.4 Pic-nic i St-Amour / St-Veran






Hej alla mina vänner!

Målet för vår utflykt för dagen var Château de Pierreclos. På väg dit hade vi tänkt pausa vid en romansk kyrka, som visade sig vara en av de vackraste vi sett.

Vi körde en ny vägsträckning mot Beaujolais och hade en väldigt fin utsikt hela vägen. Så småningom kom vi till en utsiktsplats ovanför Chiroubles och så försökte jag hitta en väg norrut mot St-Amour / St-Veran. Då visade det sig att vi plötsligt körde längs en smal väg uppe i bergen med hela Beaujolais nedanför. Detta var kanske en av de vackraste vägarna vi åkt i Frankrike. De vi efteråt kunde jämföra med var mellersta cornichen mellan Nice och Monaco och vägen upp mot Andorra. Men om denna väg hade jag inte läst något någonstans. Om man stannade, så kunde man med blotta ögat se Côte de Brouilly i söder och kyrkorna i Julienas och St-Amour i norr och sen hela vindistriktet och även berg i fjärran. Vid klart väder ska man kunna se Mount Blanc - Europas högsta berg på över 4.000 meter. Inte denna dag, men utsikten räckte ändå.

Orsaken till att jag ville ta en titt på St-Amour / St-Veran var att vi på söndag är på väg på vinfestival till Mâcon. (Vinfestivalen visade sig ha försälare/producenter från hela Frankrike. 80 st. Det blev en arbetsam dag!) Då hinner vi inte fara och titta på rankor, så vi vill ha det undan. De två bästa vinområdena i Mâcon är St-Veran och Puilly Fuisse. De intressanta – och knepiga – är att St-Veran ligger både norr o söder om Puilly Fuille och att stora delar ligger inom Beaujolais-området. De vill helt enkelt inte sälja vita Beaujolaiser utan vill hellre sälja dem som Mâcon-viner, som ju till största delen är vita.

För mig ledde detta till att jag var tvungen att ha fyra kartor med mig. En vägkarta, som ju inte har de små beajolaisebyrarna utan de större. Sedan en karta över Mâcondistriktet, med deras små byar och sen en karta med Beaujolaisdistriktet och dess byar. Och så en karta med slotten i området. Som ju naturligtvis inte fanns på de tre andra....

Nå vi körde norrut från Chiroubles via Julienas och hamnade så småningom i St-Amour. Jag kunde se att de odlade både Gamay och Chardonnay, som jag numera kan skilja på även utan blad eftersom de binder upp dem på olika sätt. Gamayen ser ut som en kort utsträckt hand, medan Chardonnayen är som en arm med en lång antenn.

Medan jag håller på mig min granskning av vinrankor och vindistrikt så upptäckte Frun plötsligt att vi har en fin pic-nic-plats framför oss. Så vi stannar och plockar fram våra små håvor och kan sätta oss under en platan, där troligen en steglits sitter och sjunger. Den är liten och jag har ingen kikare med!

Men med blotta ögat kan man utan problem se ända till Côte de Brouilly. Vi kan se olika kyrktorn och även kvarnen i Moulin-a-Vent, som vi ju ännu inte besökt. Det blir väl om 10 dar när vi ska på vinfestival i Beaujolais. Vi har fullt program, som ni förstår!

Så småningom for vi även och tittade på Fuisse, men allt kyrkan, slottet, Fuisse och mycket annat som hände denna dag kommer i resebloggen. Sammanfattningsvis körde vi en av de vackraste vägarna vi kört i Frankrike och antalet foton som togs blev kanske det största som vi tagit på en dag!

Bild 1. På väg mot Beaujolaise.

Bild 2. Beaojolais framför oss!

Bild 2. I Chiroubles med Côte de Bouilly och lite blommande träd i förgrunden

Bild 4. Pic nic i byn St-Amour men även i vindistriktet St-Verand

Bild 5. På väg hem genom det som både kallas gröna eller övre Beaujolais

Inga kommentarer:

Andra sidor