VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



21 mars 2010

Douro-vinernas förträfflighet.


Hej alla mina vänner!

Tänkte dela med mig av de överraskande trevliga erfarenheterna från Porto. Sista dagen så gick jag på ännu en resultatlös jakt efter skor. De har ju bara "barnstorlekar" nämligen. Men då råkade jag hitta en liten gränd i grannkvarteret, som var full med små restauranger. De verkade mysiga och passade mycket bra in i vår budget, så vi gick dit senare på kvällen.
I Portugal så går man ut och äter melaln 20.00 och 22.00. Det är lite sent för oss, så vi var naturligtvis de första gästerna i den pyttelilla restarangen med sju bord. Mannen som tog emot beställningen gick sedan till köket och tillredde kalvfilen med champinjoner och pommes frites. Vi hörde att han stekte, så det var inte via mikron. I restaurangen satt en dam, trolig fru och tittade på TV. Antagligen hjälper hon till om det behövs.


Vi satt och smaskade på lite lokalt bröd och olika tilltugg medan vi väntade. Och naturligtvis smuttade vi på en flaska rött vin från Douro-distriket, som ju ligger lite upp längs floden. Det är där de odlar druvor för rött vin och för Portvin. Längs kusten tillbverkas det klasssika Vinho Verde. Det gröna lite spritsiga vinet.
Nå första kvällen när vi åt på det egna hotellet fick vi frem en flaska reserva för 13.00. Vi blev ju chockade. Så gott vin har vi aldrig fått i Frankrike för det priset på restaurang. Nu kostade vinet 7.50 och maten 6,50. Inte så dyrt med tanke på den mycket personliga servicen.


Så småningom kommer jag nog att börja läsa lite portugisiska så att vi förstår menuerna. Som det är nu förstår vi exakt nada! Att vi ska tillbaka till Portugal är helt säket. Det är bara frågan om vart och när och hur länge. Vi har nog lite börjat snegla på uthyrningsplatser. Det finns massor längs hela kusten och priset är ungefär i fransk nivå. Men vi har ju mycket att upptäcka ännu i Frankrike.


När vi var på restaurangen på hotellet så valde jag en liten mandelkaka till efterrätt. Det ville de ha 2,50 för . Inget fövarpris precis. Och väldigt god var den dessutom.

Inga kommentarer:

Andra sidor