VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



14 mars 2010

Smördegsinbakad bil?



Hej alla mina vänner!



Tätt med jubileerna så här i mars. Igår var det dags att fira bilen-ett-år-i-Frankrike. Och hur gör man det? Smördeg, foie gras, nötinnerfilé, en skiva gouda. Och vips så har man en rätt, som nästan ser ut som en bil. Om man sen kokar några brysselkålar och halverar dem och ställer dem bredvid och ger dem lite stadga med hjälp av tärnad potatis och en stuvning på rödgul trumpetsvamp, så ser det riktigt bra ut!



Till detta drack vi ett glas Pauillac, dvs ett kraftigt vin från Medoc i Bordeaux. Det var dessutom ett riktigt dyrt vin. Det hade kostat nästan 9 € ! Ja det är inte ofta vi har så dyra viner här i alla fall. Vinet passade även bra mot osten, som vanligt.




TILLÄGG: På söndagen testade jag med att baka in två ostar och den lilla bite foie gras, som belv över. Serverades med lite aprikossylt och en äggkopp Portvin. Måst ju vänja oss med smaken.

Imorgon bär det av till Porto. Om tekniken medger så kan det bli lite avrapportering direkt. Annars i helgen.

Inga kommentarer:

Andra sidor