VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 mars 2010

Mercado do Bolhao



Hej alla mina vänner!

Jag har inte varit till bollhavet utan vi besökte matmarknaden i Porto! En av sevärdheterna där. Trodde utanpå att det skulle vara en marknad inomhus, men det var bara väggar och sen var det nog en del tak, men på sätt och vis ändå inomhus.
Vi möttes genast av mängder av grönsaker - billiga. Jordgubbarna kostar 1,50/kg. De flesta frukter låg något under 1€/kg. Kunde lika bra ha sålt allt för 0,80...Men sen hade de även mängder med blommor av olika slag.


Så småningom hörde jag en tupp gala och kunde även se att de sålde tuppar - levande alltså. Och lite avnra fågelfän. Fisken var däremot frusen. Inte så stort utbud som i Frankrike. Först förvånades jag över att det mesta var fruset, men såldes på lösvikt. Efteråt så funderade jag att det kanske är deras sätt att lösa problemet med att sälja fisk när det är +40 i skuggan. De fruser och transporterar fisken rundfrusen. Sen säljs den halvfrusen och så tinar man upp den hemma och får fisken färskare så. Vi hanterar ju lika stora mängder is istället. Om de skulle använda samma metod så måste de säkert ha tre gånger mer is än fisk.


Kött fanns, men inte så mycket. Priset var däremot väldigt lågt. Även om jag inte alla gånger visste vad som var vad. Dels kan jag ju inte portugisiska och dels så har de normalt inte dessa små underbara skyltar, som de har i Frankrike. Där finns ju alltid en lapp bredvid osten, fisken, köttet på vad det heter och vad det kostar. Vad hjälper det mig med en lång lista med varor på väggen, när jag inte vet vad som är vad?


Även längs gatorna kunde vi naturligtvis se olika livsmedelsaffärer. Bakelser har de även om än lite annorlunda än i Frankrike. Men priseerna är även de lite mindre. Vad sägs om en liten brödbulle av enkla sort till priset av 8 cent. När jag såg den, så sade jag spontant att hemma så skulle de nog inte ens lägga mjöl på bakbordet för det priset.


Så inte blir man ruinerad av att handla mat i Portugal. För oss var det nästan helt gratis eftersom vi inte köpte nåt annat än lite färska, lokala jordgubbar! Ja vi köpte ju även en flaska Vinho Verde, som aperitiv. Även om vi inte lyckades kyla den så väl, så var den väl värd de 1,30, som vi betalade :)

Inga kommentarer:

Andra sidor