VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



28 mars 2010

Saffransgelé, gullvivor och amfora!


Hej alla mina vänner!

Det börjar våras här. Gullvivorna har hamnat på bordet. I fredags testade vi lite foie gras, som ju köpts inför påskhelgen. Serverades på en omelett och under en sked saffransgelé. Inte så dumt om man får säga det själv. Had esen valt ett sött vitt vin från Pacherench du Vic-Bilh. Görs som Sauterne-viner men kommer från ett område, som ligger lite söderut. Odlas på samma områden som det röda Madiran.
Vinet var väldigt gott, men man kunde kanske ändra namnet, så att man skulle komma ihåg det??
På lördagen så var det dags för ännu ett jubileum, som vi faktikst inte uppmärksammat tidigare. Det var årsdagen för att Frun bjöd mig på middag första gången. Det var så att hon bjöd på Matteus rosé och det tänkte vi ju kunde passa bra att fira nu efter Porto. Hon hade hemlagad pizza, men jag ändrade friskt i den menyn. Tyvärr lyckades vi inte få tag i ett portugisiskt vin. Vi har för övrigt aldrig serverat portugisiska viner efter det, så tydligen var sällskapet bättre än vinet!

Nå i affären här fanns väl fler hyllmeter franska viner än antal utländska. Men vi hittade ett spanskt i alla fall, så det fick duga.
Nå till förrätt blev det nordisk sill, införskaffat på IKEA, vaktelägg, creme fraise och cornichons. Ett glas Pinot Gris från Alsace fick accompanjera. Mycket och bra smak!
Notera även den nya mjölken jag hittat. De säljer alltså mjölk i 2,5 dl plastflaskor. Praktikst när man vill tillreda crepes nån gång. De kan förvaras i tumstemperatur till den öppnas. Ja vi har ju inte katt längre, som bäljar i sig, så vi behöver itne så stora mängder...

Till huvudrätt blev det rapphöna på mitt sätt. Dvs buljongen kokt på skrovet och lite eksopp och köttbitar i såsen. Smör- och ankfetsslungade potatis tyckte jag skulle passa. Och lite björnbärsgelé.
Som synes så har vi införskaffat en vin"amfora" från en loppmarknad. Tänkte vi skulle testa det alternativet. Vinet var en Valdapnas 2003. Under 5€ och mycket prisvärt. Kanske vi köper nån till :)
Sedan fortsatte vi med lite ost och hemlagad äppelpaj.

Inga kommentarer:

Andra sidor