VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



3 mars 2010

Saffranshollandaise


Hej alla mina vänner!

I helgen blev det att experimentera lite med saffrancitronen, som vi köpte på saffransmässan. Tänkte att man kunde testa den i hollandaise. På fredag så tog jag två msk saffranscitron och smör coh gjorde en hollandasie till lite gösfilé, och en flaska Vouvray. Fungerade bra, men tyckte att saffransmaken var lite klen. Frun gillade den nog, men hon "hör" ju matsmakerna lite bättre än jag.


På lördag så testade jag tre tsk och då fungerade det bra. Serverade med lite kallrökt lax. Vi har nog funnit en ny last (igen). Får se bara hur vi hittar mera sen när burken tar slut. Å andra sidan så minksade det så lite att jag klarar nog av att göra 30 hollandasier på burken, som väl kostade 5€. Så i slutänden blev det inte så dyrt.

Så recept på saffranshollandaise. 3 tsk citronsaffran, en äggula, ca 60 g smält smör. Voila!


Inga kommentarer:

Andra sidor