VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



21 mars 2010

Jubileumsmiddag.


Hej alla mina vänner!

Fortsätter nog med Porto ännu. Var lugna. Men måste ju inflika det vi hade här. Igår var det dags att fira årsdagen av att Frun och jag råkade träffas. Ingen minns väl ens längre året, men nog dagen, eller kvällen :)
Nå denna gång blev det en enkel måltid mht veckans utflykt. Vi inledde med ett glas Champagne och en sallad med räkor, avokado och Brie de Meaux. Vi använder ju nämligen dessa ypperliga "champagnestoppar", som gör att man kan fortsätta med ett glas dagen efter eller även nästa helg. En gudomlig uppfinning.


Sen blev det grisfilé kryddad med fyra kryddor och färsk ingefära med svamphollandaise med fransk dragon, broccoli med valnötsolja och lite rödvinbärsgelé. Till detta hade jag valt ett glas Saint-Amour 2006, från norra Beaujolais. Gott och vackert namn.


Osten valde jag att smördegsinbaka eller egentligen så plockade jag tre olika sorter. Fruns favortit, nötosten, "Laköjen" och en bit Saint-Maure de Touraine. Den lokala getosten. Lite fikonsylt bredvid satt inte fel. Och till detta valde jag en äggkopp Portvin. Vi har nämligen inte några småglas här...



Som avslutning blev det en hemlagad Crêpes med en Crème brûlèe-glass. Först när jag lade på glassen, så märkte jag att den var ju nästan kamouflagefärgad. Till detta hade Frun tillrett ett mustigt te. Det är hennes specialitet.


Inga kommentarer:

Andra sidor