VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 mars 2010

Gös med foie gras


Hej alla mina vänner!

Så var det dags att fira vår förlovningsdag än en gång. Tråkigt bara att Frun ännu led av sviterna efter vinterkräksjukan som golvade henne häromnatten. Men lite kunde hon ändå äta - och dricka.

Till förrätt blev vår nya milda favorit, som jag kallar Salade blanc. Jag börjar med ett salladsblad och så lägger jag på något vitt och mjukt i smak. Denna gång Chaurse-osten, som ju kommer från Champagnedistriktet. Sen några halverade kokta vaktelägg och så några sparrisar. Tyvärr har vi inte fått färska i affären ännu. Hade ju införskaffat champinjoner, men så var det så att man borde ha vägt det och då blev vi sura och lät dem behålla alla grönsaker. När vi sen for in i en annan affär, så glömde vi dem...

Som pricken på i:et så tillagade jag lite saffranhollandaise och öppnade en flaska champagne, som vi införskaffade vid nyårstider så de ju hade specialpriser på sånt :) Under 10:an hade vi fått den brödiga drycken. Den var nog väldigt god. Synd bara att de inte är billiga här heller. Normalt alltså.


Till huvudrätt så blev det stekt gösfile med en liten skiva foie gras och lite tärnad potatis och en svampstuvning, på svamp som vi plockade här i höstas. Kryddad med fransk dragon och lite rostade sesamfrön.

Normalt vill jag ha färggrannttallriken, men till champagnen så ville jag ha så ljust och neutralt som möjligt. Det enda gröna blev lite persilja bland potatisen och några kvarterade kaprisar till fisken.

Så kom den lilla ostbrickan, som jag nog nästan hamnade ensam på. En bit Brie de Meaux, en Gouda, Pont l'Eveque och Laqueuille. Måste fortfarande gå och titta på paketet för att klara den hopplösa stavningen. Men uttalas Laköj. Smakar nästan som Roquefort, men kostade denna gång 7,90 / kilo. Vi hade köpt med ett kilo senaste sommar och det kan nog bli nåt liknande igen.

Tittade på Landet Brunsås via datorn häromkvällen. Det var visst 72 ingredienser i en lite panini. Jag klarar mig nog på väsentligt mycket färre ingredienser när jag lagar mat i alla fall!

Inga kommentarer:

Andra sidor