VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 mars 2010

Francesinha i Porto


Hej alla mina vänner!

Så är vi tillbaka från Porto och har tillgång till normal Internet. Tänkte skriva några inlägg om matupplevelserna där.
Före resan så hade vi inte några förutfattade meningar eftersom jag inte hade läst på något. Vi kände ju till Portvin, men det var allt.
Kanske det var därför vi blev väldigt positivt överraskade. Första kvällen blev vi nästan chockade över hur gott rödvinet var. För 13€ fick vi ett vin vars like vi inte fått på restaurang i Frankrike för det priset. Och hemma så får man ju ingenting för det priset.
Maten var överlag betydligt billigare än i Frankrike - eller vad sägs om kalvfile med champinjonsås och pommes frites för 6,50 på kvällsrestaurang?
En av de klassiska rätterna var Francesinha, en varm smörgås med bröd, skinka, som man lagt ost omkring och sen slängt in i ugnen. Kunde även serveras med ett ägg ovanpå. Serverades med en ölsås omkring. När jag fick den första gången- med en cola, så sade jag att detta behöver man inte vara kock till att upptäcka. Man tar bara överblivna rester efter en bättre fest, lagar en sås på ölslattarna och går och köper en Cola medan allt blir varmt i ugnen.
Nå, med en öl och +20 i skuggan och utsikt mot Portvinsförråden på andra sidan Dourofloden, så smakade det helt ok.

Inga kommentarer:

Andra sidor