VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



30 mars 2010

Hallen i Pleumartin och påskförberedelser



Hej alla mina vänner!

Idag var vi och besökte marknaden i Roche-Possay, men handlade sedan i Yzeures-sur-Creuse för att sedan fara och titta på en nygammal hall i Pleumartin. Den ursprungliga hallen för deras lokala markander byggdes på 1650-talet, men revs på 1800-talet. För några år sedan byggde man sedan upp den igen. Delvis med gammalt virke, men naturligtvis även med nytt virke av ek och kastanj. Den kostade 311.000 €, varav alla EU-medlemmar stod för 1/3.
Tornet i bakgrunden tillhör bykyrkan!
Nu har vi kommit längre i påskförberedelserna. Patén och sniglarna var var inköpta sen tidigare. Idag var det dags för en liten påsktårta med Grand Marniersmak. Vi tyckte den såg skojig ut. Förstod i bilen hem att den inte får stå sig till påsken utan att den skulle passa efter räkorna och ett glas mousseerande ikväll. Får se om jag lyckas hitta nåt bra motargument...
Påskäggen ska åtminstone inte öppnas idag! Vi såg de första inhemska sparrisarna idag och jordgubbar från Spanien under vår "smärtgräns" dvs under 4€/kg. De och några ostron måste ännu införskaffas inför helgen.

Inga kommentarer:

Andra sidor