VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 mars 2010

Vaktel och Delice du Chalet


Hej alla mina vänner!

Tyckte det var dags att fortsätta experimentet med vakteln. Kokade ju en buljong på de två skroven senast. Så jag tillredde än en gång en svampstuvning med fransk dragon, schalottenlök och några msk creme fraise och fyllde de två vaktlarna med detta. Stekte dem och placerade dem i ugn ca 140 grader medan vi intog förrätten. Boljongen från senast blandades med lite överbliven svamp.
Förrätten blev en enkel improvisation. Sugen på lite foie gras och hade köpt hem en avokado. Alltså skalade och skivade jag avokadon och lade tunna skivor av foie grasen på och in i ca 100 ugn en liten stund. Sen strök jag på ett tunt lager aprikossylt. Varmt - kallt - sött - fett. Testade mot ett glas Macon-Village, som stod i kylskåpet.


Till vakteln så serverades lite kokt brysselkål med nötolja och ett glas röd Saumur, som ju kommer ca 10 mil från NV. Vi har ju kommit till att de lätta Loirevinerna går bra mot fågel.
Fick ju för några år sedan vaktel serverad på en restaurang i Bourgogne, som fått en stjärna i Guide Rouge. Då sade jag att så skulle jag vilja göra den. Jag tyckte faktikst att denna var ännu bättre. Och nu blir det ny buljong och vi har fler små vaktlar i frysen...

Ostbrickan innehöll två nyheter för oss. En hårdost (den långa) Old Dutch Master. En ost av Goudatyp från Holland. Lagrad 12 månader och MYCKET smak. En ny favorit.
Sen hittade vi Le Delice du Chalet när vi var söderut och handlade i veckan. Komemr från departementet Creuse, som ligger lite söder om oss. Kittost, som var helt ok, men inte stack ut. Hade även med traditionell Blea d'Auvergne från Centralmassivet, och den fyrkantiga Pont l'Eveque från Normandie och vår gamla favorit Chaurche från Champagne. Valde att servera ostarna med fikonsylt och bröd.
Ingen orkade med den färdiginköpta fruktkakan efter det. Den står sig!

Inga kommentarer:

Andra sidor